A MÁV a Velencei tónál tart a rendőrséggel közös közúti-vasúti ellenőrzést

2022. június 23. csütörtök, 13.16
vasútbiztonsági kampány

A vasúti átjárós balesetek megrázó statisztikája az elmúlt egy hétben öt újabb eseménnyel bővült. 2022-ben eddig 50 vasúti átjárós baleset történt, amelyekben tizenkilencen vesztették életüket, többen, mint tavaly egész évben. A MÁV a nyári időszakban népszerű üdülőhelyek közelében folytatja vasútbiztonsági kampányát. A rendőrséggel közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzések következő állomása június 23-án Agárd. 

Az agárdi közös ellenőrzést indító sajtótájékoztatón Gulyás Katalin rendőr alezredes, a Gárdonyi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője elmondta: „A vasúti átjárós balesetek számának csökkentése érdekében a rendőrség drónnal is ellenőrzi a vasúti átjárókat Agárdon és a Velencei tó környékén. Piros jelzés esetén meg kell állni, ilyenkor az átjárón tilos az áthaladás. A vasúti átjárón tilos jelzés ellenére áthaladó autósokat, gyalogosokat és kerékpárosokat megbírságoljuk, és ellenük feljelentéssel élünk. Fontos hangsúlyozni, hogy a vasúti átjárókat minden esetben körültekintően kell megközelíteni. Az átjáróban illetve közvetlen előtte előzni tilos. Az átjárón szabad jelzés esetén 5 km/h átlagsebességgel, folyamatosan haladva kell áthajtani. Ha műszaki hiba miatt a fényjelző berendezés sötét, akkor minden esetben meg kell állni, és csak alapos körbetekintés után szabad áthajtani akkor, ha nem jön vonat. Erős napsütésben a fény elvakíthatja a közlekedőket, ilyenkor is fokozott óvatosságra van szükség. A mobiltelefon használata vezetés közben tilos és balesetveszélyes. A rendőrség arra kéri a lakosságot, hogy a vasúti átjárókat ne rutinból, hanem a szabályok betartásával, körültekintően közelítsék meg.”

Gulyás Katalin

Biber Anett, a MÁV-Volán-csoport szóvivője kiemelte: „Az utóbbi napokban történt balesetekről is ugyanazt lehet elmondani, mint az elmúlt 13 évben minden alkalommal: a biztosító jelzőberendezések jól működtek, és az andráskeresztes átjárókhoz hasonlóan, ezekben az esetekben is a figyelmetlenség és a KRESZ megszegése okozta a baleseteket. Az iskolai szünet alatt sokszor előfordul, hogy a felügyelet nélkül maradt fiatalok lakott területek, lakótelepek közelében a vasúti sínek mellett játszanak, a sínre köveket, pénzt helyeznek az érkező vonat elé, esetleg azt meg is dobálják. Ezek a cselekmények a legkülönbözőbb formákban veszélyeztetik súlyosan a közlekedő vonatok biztonságát.”

Az útátjárós balesetek számának csökkentése érdekében a MÁV nyári balesetmegelőzési programsorozata rendőrségi közreműködéssel Zamárdi vasútállomásánál folytatódik július 1-jén 10.00 és 14.00 óra között, ahol balesetmegelőzési kvízzel és tájékoztató szórólapokkal hívja fel a figyelmet a MÁV a körültekintő közlekedés fontosságára.

Biber Anett

A nyári időszakban a nyaralók a síneken, illegális átjárókon átkelve próbálják mindössze pár perccel lerövidíteni az utat annak ellenére, hogy ezzel sokszor egész családjuk, gyermekeik életét veszélyeztetik. A rendőrséggel közös vasútbiztonsági rendezvények júniusban a Balaton déli partján zajlanak, júliusban és augusztusban pedig az északi parton, a legforgalmasabb útátjáróknál kampányol a vasúttársaság.

Magyarországon 2018 óta több mint 300 alkalommal történt olyan szándékos cselekmény, amely a vasúti közlekedés szándékos veszélyeztetésének minősül. Az elkövetők anyagi kárt is okozhatnak cselekedetükkel, de kézzelfogható az esetek közlekedésbiztonsági vonzata is. A sínre helyezett tárgy súlyosan veszélyeztetheti a közlekedő vonatok biztonságát, amely akár azok szolgálatképtelenségét, szélsőséges esetben siklását is okozhatja. A sínre helyezett tárgy észlelését követő vészfékezés következményeként az utasok és a vonat személyzete is megsérülhet. A mozdonyvezetőnek minden ilyen esetben meg kell állnia, hogy meggyőződjön arról, nem történt-e gázolás, valamint hogy keletkezett-e, és ha igen, milyen mértékű az anyagi kár. Az esemény okozta - akár 30-40 perces - időkiesés jelentős késéseket okozhat a vasúti közlekedésben. Az ilyen jellegű cselekményeket minden esetben feljelentés követ, amelyet a rendőrség büntető eljárás keretében vizsgál.

HÁTTÉR:

Az idei év drámai romlást mutat a vasúti baleseti statisztikákban. Az első öt hónapban 43 vasúti átjárós baleset történt, 17 eseménnyel több, mint 2021 azonos időszakában.

A MÁV áprilisban indította el a vasútbiztonsági kampányát, és ezzel a www.mav.hu/erjhaza oldalt, amelyen elrettentő baleseti helyszíni fotókat, magyarázó- és alap vasútbiztonsági információkat, és a témában készült saját videókat mutatnak meg. A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!

Magyarországon a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel az előírt biztonsági szintnek. A MÁV teljes hálózatán vasúti hibából 2008 óta nem következett be halálos áldozatot követelő baleset, a tragédiák oka minden alkalommal a KRESZ szabályok megszegése volt. A járművezetők a maguk és utasaik életét, testi épségét kockáztatva többször a piros jelzés ellenére hajtottak a vonat elé, többen gyalog vagy kerékpárral keltek át tilosban az átjárón, felelőtlenségükért súlyos árat kellett fizetniük. Az egyéb vasúti balesetek, a gázolások halálos áldozatainak száma is magas, ezek az események javarészt tiltott helyen tartózkodás, vagy a mozgó vonatra fel, illetve arról leugrás miatt történtek.

Sokan nem is gondolják át, hogy a figyelmetlenség és a szabályok be nem tartása veszélyezteti a vasutas dolgozókat és a vonaton tartózkodó utasainkat is. 2010 óta vasúti átjárós balesetben 15 vasutas munkatárs vesztette életét, és többen súlyosan megsérültek. A mozdonyvezetők nyílt levélben kérték a közúti közlekedőket a figyelmes és szabálykövető közlekedésre. Baleset esetén ők szembesülnek először a tragikus következményekkel, a hatóság megérkezéséig nekik kell kezelni az eseményeket. A legtöbben egész életükön át hordozzák az ütközések, gázolások traumájának terhét.

A balesetek megelőzése érdekében minél szélesebb körű össztársadalmi összefogás szükséges. A média egyre hatékonyabb módszerekkel segíti a közös célt, megmozdult a rádiós szakma is, június 1-jétől augusztus végéig országosan több százszor kerülnek adásba a Helyi Rádiók Országos Egyesülete és a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete gondozásában elkészült figyelemfelkeltő rádióspotok is.